Hoe voorkom je dat negatieve emoties een vechtscheiding veroorzaken?

Emoties, emoties, emoties…..boeken vol zijn er over geschreven. Talloze therapeuten en coaches staan klaar om ons te helpen met het verwerken van onze (vaak negatieve) emoties. Negatieve emoties zijn lastig, onhandelbaar en vaak ongewenste gasten als we iets willen bereiken dat belangrijk voor ons is. Ze bepalen vaak ons geluksgevoel, onze daadkracht en gevoel van eigenwaarde. Ik had er zelf ook veel last van tijdens mijn twee scheidingen. Vooral van de woede, frustratie en teleurstelling die ik voelde over mijn ex en de scheiding. De machteloosheid, het schuldgevoel en het verdriet dat ik voelde naar mijn kinderen toe. De verbazing en shockgevoelens over het feit dat dit mij en mijn gezin overkwam. Al deze emoties speelde op tijdens en na mijn scheiding en beïnvloedde op een negatieve wijze de manier waarop ik met mijn ex partner en mijn kinderen omging.

Ik hoor het dagelijks terug in de verhalen van mijn klanten, herken jij deze emoties ook?

  • Woede en boosheid over je ex partner, wat er gebeurt is en de scheiding zelf.
  • Frustratie over het gedrag van je ex tijdens de scheiding en daarna.
  • Teleurstelling dat de relatie mislukt is.
  • Schuldgevoel naar je kinderen over de gevolgen van de scheiding.
  • Machteloosheid omdat je geen controle meer hebt over je leven.
  • Verbazing over het feit dat dit juist jou overkomt (dat gebeurt toch alleen bij anderen?).
  • Shock omdat je de gevolgen van de scheiding niet kunt overzien.

Hoe kunnen negatieve emoties ervoor zorgen dat je in een vechtscheiding belandt?Mature couple pointing to each other

Als je veel last hebt van negatieve emoties kun je de ander (je ex) niet meer goed horen of begrijpen.  Je staat niet meer open voor wat de ander nog te zeggen heeft en wil deze ook niet langer begrijpen. Je emoties zorgen ervoor dat je de deur dicht doet voor de ander en dit is slecht voor de communicatie en omgang als co-ouders van je kinderen.

Je projecteert jouw negatieve gevoel op de boodschap/communicatie van je ex. Dit zorgt ervoor dat je scherper, argwanender, defensiever of aanvallender reageert dan je anders zou doen omdat je verwacht dat de ander zich hetzelfde voelt als jij en dus negatief zal reageren.

Je emoties beïnvloeden je waarneming en worden de bril waarmee je naar je ex partner kijkt. Wat je ex partner ook doet als jij je negatieve bril op hebt gezet dan zal hij of zij echt niets meer goed kunnen doen en je kunt zelfs niet meer bedenken wat je ooit leuk vond aan de ander. De negatieve emoties gaan steeds vaster zitten totdat jij jezelf ervan hebt overtuigd dat je ex echt zo slecht is als jij denkt, je kunt letterlijk niets anders meer zien!

Negatieve emoties zijn besmettelijk en roepen  de ander op tot primaire reacties zoals vechten, bevriezen of vluchten. Dat betekent dat als jij je ex partner aanspreekt vanuit je negatieve emoties (boosheid, teleurstelling, frustratie) deze zal reageren door je aan te vallen, je te negeren of weg te lopen van de ruzie of het conflict.

Deze 4 risico’s zorgen ervoor dat je steeds slechter met je ex partner gaat communiceren, steeds vaker in kleine of grote conflicten belandt en dat je kinderen veel last hebben van jullie scheiding. Ze kunnen er zelfs voor zorgen dat je in een vechtscheiding belandt. Allemaal zaken die je NIET wilt.

Hoe kun je dit snel oplossen? Veel ouders die gaan scheiden denken dat ze zelf geen invloed kunnen uitoefenen op hun emoties, ze zitten zo vast in de bril van hun waarneming dat ze ervan overtuigd zijn dat hun ex partner echt een klootzak, borderliner, narcist of bitch is. Dat komt omdat je voortdurend negatieve dingen hebt gedacht over je ex, en deze gedachten veroorzaken je negatieve emoties. Maar is het ook echt waar? NEE. Dit is 1 van de geheimen van succesvol scheiden. Je kunt zelf op een snelle manier uit je negatieve emoties stappen door je te focussen op de eigenschappen die je nog waardeert in je ex partner. Schrijf NU 5 dingen op die je leuk vindt aan je ex en ontdek dat je negatieve gevoel verandert, verzacht of zelfs helemaal verdwijnt. 

Ik geef toe dat deze oefening lastig is omdat je neiging is om steeds terug te gaan naar je negatieve gedachten en waarneming. Toch is het is echt mogelijk om je binnen 5 minuten totaal anders te voelen over je ex partner. Ik noem dit de snelle neutralisatie van emoties. Het lijkt misschien heel eenvoudig, maar deze tip heeft al veel ouders geholpen om beter om te gaan met hun negatieve emoties en hun ex partner. Om je negatieve emoties voor eens en voor altijd te verwerken is natuurlijk veel meer nodig, maar dit is vast een goed begin! Heb je hulp nodig om je emoties over je ex of de scheiding te verwerken en te neutraliseren? Ik help je graag verder zodat jij er geen last meer van hebt!

Hoe ga jij om met je negatieve emoties? Ik hoor het graag!

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *